عرض مشاركة مفردة
  #9  
قديم 27-08-2005, 07:47 AM
الغرباء الغرباء غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Apr 2005
الإقامة: دولة الخلافه الاسلاميه
المشاركات: 2,050
إفتراضي

المسلمين من يقولوا لهم علمائهم الذين يؤمنون بما يقولونه ويثقون فيهم وليس كل من ظهر على الشاشه يمكن ان يؤثر فينا تأثيرا كبيرا .

هناك عامة الناس واصبح حتى هؤلاء قادرين على التمييز بين الحلال والحرام بين الجيد والردىء .

فلقد اصبح الكثير على قناعة أن ما يظهر في إعلامنا العربي ما هو إلا امتداد لسياسات الحكومات بشخصيات تم تجهيزها للقيام بأدوار تخدم مصلحة هذه الانظمة .

بعض هذه الشخصيات متأمر مع الانظمة وجهزته الانظمة لهذا الدور .

وبعض الشخصيات اتفقت وجهة نظره مع وجة نظر الحكومة في موضوع معين محدد فقط فتم ابرازه في هذه النقطة وأهماله بعد ذلك أو في غير ذلك .

وبعض الشخصيات ترى ان لها هدف يجب تحقيقة لذلك فهي لا تريد ان تصطدم بالدولة فتسايرها في بعض الامور .

ثم اننا قد تعودنا في فضائياتنا العربية على ان المحاور يحصر الضيف في زاوية حرجة ويساله مثلا سؤال واحد دون البحث في حيثيات الموضوع ودون أن يعطى فرصه لشرح فكرته .

انت بتؤيد تفجيرات شرم الشيخ والا لا . ماذا سيرد ؟

انت بتؤيد قتل الابرياء المسلمين ؟

انت بتؤيد اثارة الفتنة وقتل العاهدين المستأمنين؟

وغيرها من الاسئلة التي سيجد نفسه من يجيب عليها انه اذا اجاب بدون الحديث عن الوضع العام في العالم الاسلامي . سيجيب اجابات تسعد من يقابله .



للأسف آلاف المسلمين يثنون الركب للطلب العلم

وقد ذكر الشيخ أبو مصعب السوري في كتابه دعوة للمقاومة العالمية الاسلامية وهو يصف حال المسلمين ( وهذه حالة أكثرية المسلمين مع الأسف , وهو ما أخبر بحصوله رسول الله صلى الله عليه وسلم في آخر الزمان "أنظر مسك الختام ، في آخر الكتاب " . ومهما تكن هذه الحقيقة مؤلمة ومهما أنكرها و أنكر واقعتها علماء السوء والمشايخ العصريون من أصحاب القبة البيضاء وربطة العنق الأوروبية! واللحى المنتوفة .. من دعاة الإسلام الأمريكي , والجمهور المعجب بـ
ولاويل
و إلا فما ذا تحتاج هذه الشعوب الإسلامية حتى تتحرك ؟!
)

اللهم أصلح أحوال المسلمين
واكفهم شر علماء السوء والرويبضات

وأتحدى ان تنقل إفتراءات
عمرو خالد الى علماء بلاد الحرمين
وليس الى ائمة المساجد ؟؟؟





إقتباس:
بواسطة الغرباء


رابط لتحميل محاضرة لأبي إسحاق الحويني بعنوان **عمرو خالد**المبتدع جدا في عالم العلم الشرعي
هـــــــــــــام
http://media.islamway.com/lessons/ishaq//000-Amr.rm


وهذا رابط آخر

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesso...lesson_id=37205




ــــــــــــــــــــــــ



عمرو خالد : فدبستك ( المقصود هو النبى ) فى الموضوع عشان ربنا يجيب الفلوس


قال عمرو خالد فى حلقة الثقافة و الفنون :
فن الكوميديا انتوا عارفين ان ناس من أصحاب النبى صلى الله عليه و سلم و بن حجر ذكر فى كتاب الإصابة ذكر الصحابة دول كانوا متخصصين فى الكوميديا يعنى ايه فى الكوميديا كانوا يقولوا المدينة مليانة مشاكل و مليانة صعوبات احنا عايزين ندحك النبى و ندحك الصحابة بنية الترويح عنهم عشان ورانا جهاد و ورانا مسئوليات يعنى حتى الكوميديا بقت متوظفة لخدمة الفكرة و لخدمة الرسالة .

صحابى إسمه سيدنا نعيمان سيدنا نعيمان ده كانت قضيته ازاى يبسط النبى صلى الله عليه و سلم و ازاى يبسط الصحابة مرة سيدنا نعيمان لقى واحد بيبيع عسل من الأعراب ميعرفش شكل النبى واحد بيبيع عسل جاى من البادية فقالله تعالى و قام واخده قدام بيت النبى صلى الله عليه و سلم و قالله ادينى كده برطمان عسل خد العسل و قام مخبط على النبى و داخل على النبى صلى الله عليه و سلم قال يا رسول الله أحببت أن أهدى لك عسلا فأنت تحب العسل ففرح النبى و جزاك الله خيرا يا نعيمان خد النبى صلى الله عليه و سلم العسل و قام طالع نعيمان للأعرابى و قال ثمن العسل عند الرجل الذى بالدار تخبط عليه تاخد منه تمن العسل و قام واخد بعضه و مروح فالنبى لقى واحد بيخبط عليه أعطنى ثمن العسل قال ما العسل قال أعطنى ثمن العسل قال هذا هدية قال أتماطلوننى أعطنى ثمن العسل فالنبى قال فعلها نعيمان خد يا ع..هى هى هى( يضحك ) فالنبى راح لنعيمان قال يا نعيمان لم فعلت ذلك قال يا رسول الله أعلم أنك تحب العسل و قلت ليس معك ثمن العسل و قلت إذا أعطيتك العسل سيبعت الله المال يعنى ربنا هيبعت الفلوس فدبستك فى الموضوع عشان ربنا يجيب الفلوس ( يضحك ) ...... نعيمان بس كان بيعملها بنية يعنى أنا عايز أقول ايه فى الآخر عايز أقول يا جماعة بعد النبى صلى الله عليه و سلم حضارة كبيرة قامت على الثقافة و الفنون أنا مش عايز أقول قد ايه الإسلام اهتم بالموضوع ده لكن عايز أنقل على النقطة اللى بعدها

يا شباب الفنانين يا شباب الموهوبين يا فنانين احنا عايزينكوا فى مشروع صناع الحياة احنا عايزينكوا فى مشروع النهضة احنا عايزينكوا تضيفوا انتوا ليكوا دور كبير مفيش نهضة من غيركوا مش هنقف على رجلينا إلا لما تكونوا بتساعدونا و بتوجهوا معانا.........

انتهى كلامه فض الله فاه
و أتسائل هل هناك من يوقر النبى صلى الله عليه و سلم و أصحابه يقول عنهم هذا الكلام ؟
أترك لكم التعليق؟



ـــــــــــــــــــــــ


عمرو خالد: فى مسرحيات للأستاذ عادل إمام
مبقدرش أقوم من قدامها



هذا الكلام قاله عمرو خالد على قناة المستقبل اللبنانية فى برنامج يستضيف المشاهير و أسوقه هنا مجردا و أترك لكم التعليق :
- المذيع :
الإستماع إلى الغناء مع العائلة أو مع مجموعة من الفتيات

- عمرو :
أشكرك يا رولا

لكن تانى أنا
بأؤكد لك يا رولا
أنا مبكسفش يا جماعة إنه أنا أقول الكلام ده
رولا أنا عايز أقولك
مفيش مشكلة يا رولا طالما انتى عمالة تقربى من ربنا و تدى الأمور حقها الآية اللى انتى قلتيها فى علماء فسروها ان هوا منسمعش الأغانى و فى علماء قالوا لأ ..... ( مقاطعة من المذيع )
- المذيع : حضرتك تستمع ؟
- عمرو : أقولك و تصدقنى أنا مش لاقى دقيقة أقرا جرايد فانا وقتى بقى محدود جدا
- المذيع : أيام ثانوى و اعدادى
- عمرو : آه طبعا - المذيع : الكلام عن الحب عن الإشتياق و عن الفراق و عن هيك كويس ولا وحش
- عمرو : انت عارف ايه الخطر يا ( اسم المذيع لم أستطع تمييزه ) ان يبقى شبابنا عمالين يسمعوا الكلام ده و الأمة منهارة و تبقى دى قضية حياتهم يعنى خلينا ندخل فى عمق الأغانى أكتر هيا الأغانى بتؤدى بعد شوية لإيه ؟ ده الجو اللى أنا عايشه... لو مش ده الجو اللى أنا عايشه إسمع لكن لما يتحول البنت أو الشاب ان دى القضية و نفسه يعيشها و نفسه تبقى قضية حياته كلها بحب و باسمع و عايش القصة دى مينفعش مفيش أمة بتقوم كده ألمانيا و هيا بعد الحرب العالمية التانية ماكانش ده اللى بيحصل هناك ما كانوش عايشين يسمعوا أغانى مش بقول منسمعش بس بقول مش.... (مقاطعة )
- المذيع : نوعية...
- المذيع : نوعية و مش ده المحور يا جماعة إحنا أمة محتاجة تتبنى مينفعش تبقى قضيتنا أغا.. (مقاطعة )



- المذيع :هل تذهب إلى المسرح إلى السينما مثلا اى........؟
- عمرو : يعنى خلينى أقولك حاجة اى..... ممكن أرد عليك بشكل دبلوماسى و أقولك معنديش وقت زى معملت معاك فى الأغانى
- المذيع : نعم ( ضحك من المذيع و من عمرو ) و أنا عديتها
- عمرو : لكن خلينى أقولك حاجة لو فيه عرض مسرحى أو سينمائى بيقول قيمة يمكن ....... (مقاطعة من المذيع )
- المذيع : لو الأستاذ عادل إمام مثلا ؟
- عمرو : انت انت شوف انت قومت .......... ( و يضحك عمرو )
- عمرو : على فكرة أنا فى مسرحيات للأستاذ عادل إمام مقدرش أقوم من قدامها بموت من الضحك و فى مسرحيات للأستاذ محمد صبحى مقدرش أقوم من قدامها مسرحية زى وجهة نظر أهوه قلتلك إسم أهه عشان تعرف إن أنا......... ( و يضحك عمرو ) ( المذيع يقاطع ) : أستاذ عمرو لى عندك ....
- عمرو ( يستمر ) : إلا لو فى حاجة حرام منعملهاش و منتفرجش عليها
- المذيع : موضوع تانى طبعا احنا مش بندعو إلى الحرام يعنى أنا عن نفسى أنا بعمرى يمكن يكون جهل منى و لكن أنا بعمرى ما شفت رجل دين بمسرحية أو بفلم سينمائى حتى لو كان الفلم جاد و محترم و ما فى شى ما شفت رجل دين بمكان عام بمطعم مثلا ....... ( عمرو يقاطع )
- عمرو: أنا هاعملك دلوقت دعاية لمطاعم مصر و لبنان ( ضحك ) أنا بروح كل ........ طالما بص حضرتك تانى
- المذيع : ( كلام شامى غير مفهوم لى ) هوا قدوة محترم مش هيك أستاذ عمرو ؟
- عمرو: اللى أنا بقوله إن الحاجة اللى مفيهاش حاجة حرام هيا إسم مسرح دى كلمة مسرح دى كلمة حرام ؟ لأ هيا كلمة سينما دى كلمة حرام ؟ لأ يا جماعة كلمة فن دى كلمة حرام كل ده كلام حلال ده النبى كان بي........ الشعراء اللى هما فنانى العصر فى ذلك الوقت كان النبى بيكرمهم تكريم واحد شاعر يقوم يسلم عليه سلام شديد الشاعر و هو برده بيقول أنا فرحت قوى إن هوا سلم عليا و قاللى الشاعر ... احنا معندناش ( كلمة غير مفهومة ) احنا موهبتنا بسيطة جدا بنتعامل مع الأمور حسب طبيعتها الحاجات دى الأصل فيها إنها حلال إنما الحاجة بتتقدم ايه لو الحاجة بتتقدم غير لائقة نقول مش ده الفن

إحنا نعرف الفن الحلال

إحنا نعرف الفن الحلال


إحنا نعرف الفن الحلال
.

ــــــــــــــــــــــــــــــ






وأنا أسأل كل ذى عقل و دين و إنصاف يغار على دين الله عز وجل
الذى ضحى من أجله النبى و أصحابه بدمائهم و أموالهم
يا مشرفين الخيمه الاسلاميه بالمنتدى
أحبتي في الله الاعضاء
أينسب هذا الإنسان إلى الدعاة أينسب هذا إلى الصحوة أيرجى من وراء هذا خير؟
لو كان هذا فى زمن الخلفاء الراشديين لضرب بالنعال
هذا و الحلقة مليئة بالخزعبلات و هذه خاتمتها و من أراد أن يسمعها كلها فهى موجودة على موقعه - أبو مالك المصرى - ش -انا المسلم

ــــــــــــــــــــــــ



__________________