مجلة الخيمة حوار الخيمة دليل المواقع نخبة المواقع Muslim Tents
التسكين المجاني التسكين المدفوع سجلات الزوار بطاقات الخيمة للإعلان في الخيمة
الأسئلة الشائعة قائمة الأعضاء التقويم البحث مواضيع اليوم جعل جميع المنتديات مقروءة

العودة   أرشــــــيـــف حوار الخيمة العربية > القسم الثقافي > خيمة بوح الخاطر
اسم المستخدم
كلمة المرور

المشاركة في الموضوع
 
خيارات الموضوع بحث في هذا الموضوع طريقة العرض
  #1  
قديم 19-06-2005, 12:21 PM
عزت الابنودي عزت الابنودي غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Jun 2005
المشاركات: 2
إفتراضي عم ركابي ـ عزت الابنودي ـ مصر

قصة عم ركابي
عم ركابي كبير السن
شديد التواضع
وش بشوش حسن الظن
ومن الصبر راضع
ديماً في الخير
تلقاه يحصد
عمران بالحب
عمره ما يحسد
يصحى قبل الفجر بساعة
يقوم يتوضى ...
وجلحة أتنين
يكون في المسجد
عم ركابي بدقنة خفيفه
... بشيبة بتبرق
والعمه الملفوفه بحكمة
زي الشمس لما بتشرق
والسبحة السودة بتفرك
في ايديه الناعمه
بحكم السن
عم ركابي كبير السن
معاه بنتين ..
واحدة كبيرة
فاتهاالقطر من سنتين
والتانية بهيجة
أصغر منها بست سنين
مرته الحاجة بهانه
بنت الشيخ مدبولي المقرئ
الله يرحم الاتنين .
كانوا السند الواقي الدافي
كانوا الونسة لعم ركابي
كانوا الضحكة لما يأن
عم ركابي كبير السن
******
عم ركابي لما بيحزن
يصبح خاسس
لكن قلب المؤمن
واصل تلقاه حاسس
يقوم يترحم على الحاجة بهانه
يقرالها فواتح
دخلت فجأة البت بهيه
وعم ركابي يعزها هي
إكمني كبيرة
وعاقلة وتخدم
دونم عن البت بهيجة
اللي تملي تناكف فيا
وديما تكسل تقضي الحاجة
قالتله ياباي ليه مطلعتش
صانط عم ركابي مردش
قربت منه شويه عليه
لقيت دمعه جوا عنيه
دمعه شايلها
بقالها سنين
نزلت دلوقت ..
فهمت بته الدمعه دي ليه
قالتله فكرك يعني أتجوز ليه
أنت كرهت قعادي معاك
قولي ياباي نقصك إيه
نزلت دمعة إتنين وتلاته
لحد ما شدت إيده ووطت
وحضنت فيه وفضلت تبكي
عم ركابي عز عليه
نفض جسمه من التفكير
يمسح دمعه تنزل دمعه
ويقول خير .....
خير انشاء الله خير انشاء الله
الايام أكيد حتحن
عم ركابي كبير السن
ــــــــــــــــ
عارفه يابت
الحاجة بهانه جاتني إمبارح
راحت أوضتك
وشافت وشك قامت ضحكت
بصت لياوقالت بتك
كبرت حتبقى عروسة .
ردت قالت خير انشاء الله
والشيخ مدبولي شفته معاها
جدي ياباي ...
أيوه يا بت
وقرب منك ومسك يدك
ومسك يدي ..
أيوه يابت
وقالي بتك دي الخير والبركة .
فرحت قالت
خير إنشاء الله ..خير إنشاء الله
رحمه ونور على أمي وجدي
نقرا الفاتحة و نقوم نتوضا
امال فين البت بهيجة
تصلي معانا ولادي خفيت .
كانت نايمه قبل ما أجيلك
يمكن صحيت ... اندهالك ...
روحي ناديلها
عم ركابي بعد ماطمن بته بهيه
ردت روحه في جوفه وصفيت
قام منبوط من فرشه الدافي
ولما بيصبح رايق صافي
يبقى أشد من الشبان
واللي يكسر عضم الواحد ..
التفكير السو والأحزان
عم ركابي يكره موت سيرة الحزن
ولما بيحزن يصبح خاسس
لكن قلب المؤمن
واصل تلقاه حاسس
يقوم يترحم على الأموات
والوسواس حيروح ويكن
عم ركابي كبير السن
كانت الحاجة بهانة
وشها صابح زي النسمة ...
يلقط منها وش البت بهيجة
الخالق الناطق نفس السحنه
تدويرة الوش ...
الطول والعين العسلي
أما البت بهيه دي ربعه
تشبه جدها الشيخ مدبولي
وتاخد مني جانب يمكن من التفكير
يعني بتعرف تقرا عيني
الدنيا العفشة
لما تسيبك وسط طريق
وأنت التايه
منتاش عارف تمشي لفين
احمد ربي
إن في عمري لسه بقية
واقدر استر البنتين

عزت الابنودي
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع


عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)
 
خيارات الموضوع بحث في هذا الموضوع
بحث في هذا الموضوع:

بحث متقدم
طريقة العرض

قوانين المشاركة
لا بإمكانك إضافة موضوع جديد
لا بإمكانك إضافة مشاركات جديدة
لا بإمكانك إضافة مرفقات
لا بإمكانك تعديل مشاركاتك

كود [IMG] متاح
كود HTML غير متاح
الإنتقال السريع

حوار الخيمة العربية 2005 م